Tvari ateitis: savaitė Liepojoje su kompostavimo paslaptimis
Rugsėjo 7-16 dienomis 26 mokiniai iš 7a, 7b, 7d klasių dalyvavo NORD PLUS JUNIOR projekto „The Science and Art of Composting“ mobilumo programoje Latvijoje, Liepojos miestelyje. Mokiniai visą savaitę dirbo grupelėse, tyrinėjo kompostavimo procesą, jo naudą aplinkai ir praktiškas kompostavimo įgyvendinimo galimybes mokyklose bei namų ūkiuose. Bendru darbu jie kūrė pristatymus, ruošė medžiagą, o savaitės pabaigoje dalinosi savo įžvalgomis konferencijoje. Mokiniai dalinosi ne tik teorinėmis žiniomis, bet darbavosi ir praktiškai – mokyklos kieme pastatė komposto dėžę, kuri buvo oficialiai atidaryta mokyklos administracijos.
Be mokslinės veiklos, mokiniai turiningai bei smagiai leido laisvalaikį. Dalyviai džiaugėsi šilta jūra ir smėlėtu paplūdimiu, taip pat dalyvavo įvairiose sportinėse veiklose, susipažino su Liepojos miestelio istorija, architektūra, legendomis. Viena įsimintiniausių veiklų - apsilankymas ledo arenoje, kur dalyviai išbandė savo jėgas čiuoždami pačiūžomis. Taip pat mokiniai lankėsi kino teatre, kur mėgavosi latvišku kinu ir susipažino su vietos kinematografija.
Projekto dalyviai dalyvavo ekskursijoje istoriniame Kuldigos miestelyje garsėjančiu savo architektūra, kanalais bei kriokliais. Keliaudami per pelkes, mokiniai tyrinėjo Latvijos gamtą ir susipažino su unikaliu pelkių kraštovaizdžiu. Vėliau dalyvavo kulinarinėse veiklose: gamino tradicinius latviškus patiekalus bei turėjo galimybę paragauti vietos virtuvės gėrybių.
Projekto pabaigoje mokiniams buvo be galo gaila išvykti iš Latvijos, kurioje jie ne tik smagiai leido laiką, bet ir įgijo naujų žinių, patirties, susirado daug naujų draugų. Graudus atsisveikinimas tik laikinas – visi nekantriai laukiame antrojo susitikimo Prezidento Valdo Adamkaus gimnazijoje!
PASKUTINIS NORDPLUS JUNIOR PROJEKTO „SUSTAINABLE COMMUNITY FOR SUSTAINABLE SCHOOLS“ (SC4SS) PROJEKTO PARTNERIŲ SUSITIKIMAS KALNUOTOJE ISLANDIJOJE
21/08/2023-25/08/2023
Rugpjūčio 21-25 d. įvyko jau paskutinis Nordplus Junior tarptautino projekto “SC4SS” partnerių susitikimas Selfoss miestelyje, Islandijoje. Keturi atstovai iš Prezidento Valdo Adamkaus gimnazijos: direktorė R. Mikalauskienė, dir.pav.ugdymui I. Žebrauskaitė, anglų k. mokytoja V. Zutkytė ir projekto koordinatorė A. Uysaler drauge su kolegomis iš Talino turėjo galimybę ne tik susipažinti su Islandijos švietimo sistema, bet ir visą savaitę stebėti Islandijos mokytojų vedamas pamokas, dalyvauti grupinėse veiklose, diskusijose su kolegomis ir mokiniais, bei apsilankyti naujausioje Islandijos pradinėje mokykloje (1-9 klasių mokiniai priklauso pradinei mokyklai), kuri pradėjo veikti tik šių metų kovo mėnesį ir tikrai turi kuo didžiuotis.
Pirmąją projekto dieną svečiamas buvo pravesta ekskursija po mokyklą, kurios metu mokytojai iš Lietuvos ir Estijos geriau susipažino su mokyklos infrastruktūra, klasėmis, sporto aikštelėmis, biblioteka ir kitais naudingai ir efektyviai išnaudotais patalpų kompleksais (poilsio zonos mokiniams, mokytojams, kabinetai mažiau galimybių turintiems mokiniams, kūrybinės erdvės). Ekskursijos metu buvo paaiškinta svečiams, kaip vyksta pamokos, kaip mokymo procese taikomos inovatyvios metodikos ar kitos specialios mokymo priemonės. Mokykla, kurioje mokosi 16-18 metų mokiniai, aktyviai dalyvauja įvairiuose projektuose, programose skatinančiose tvarumo ugdymą, gamtamokslinių kompetencijų tobulinimą, žinių susijusių su darnaus vystymosi tikslais ugdymą.
Visą savaitę mokytojai turėjo galimybę stebėti įvairias pamokas: matematikos, anglų k, gamtos mokslų, chemijos, geografijos, technologijų (dirbant su mažiau galimybių turinčiais vaikais), palyginti savo darbo metodus su kolegų iš Islandijos, stebėti jų taikomus mokymo metodus, būdus, ICT taikymą, tvarumo integravimą pamokų metu, darbą grupėse.
Visose stebėtose veiklose buvo integruota tvarumo tema, darnaus vystymosi tikslų tema, tad mokytojai turėjo galimybę pamatyti, kaip dirba kolegos, pasidalinti savo patirtimi ir pasisemti naujų žinių bei įkvėpimo. Maloniai nustebino mokinių ir mokytojų abipusia pagarba paremtas bendravimas, mokinių gebėjimas dirbti savarankiškai, netriukšmaujant ir netrukdant kitiems, draugiška, darbinė atmosfera, kokios neretai pasigendame savo mokykloje. Mokykloje vyrauja pozityvi disciplina, t.y. ugdymo ir auklėjimo filosofija bei metodika, kuria siekiama ugdyti vaikus atsakingai, skatinant jų aktyvų bendradarbiavimą ir dalyvavimą visuomenėje. Ši disciplina skatina bendravimą, kuris yra pagrįstas pagarba, supratimu, empatija ir glaudžiu ryšiu tarp suaugusiųjų ir vaikų.
Na, o paskutinę darbo stebėjimo vizito dieną lankėmės visai nesenai atidarytoje mokykloje Selfoss miestelyje, kurioje turėjome galimybę ne tik pasivaikščioti po naujai įrengtas erdves, bet ir pastebėti mokinių bendravimą, dalyvavimą pamokų bei pertraukų metu, pabendrauti su kolegomis, kurie noriai pasidalino gerąja patirtimi kaip pavyko pastatyti tokią šiuolaikišką ir patogią mokyklą, suplanuoti erdves, įsigyti reikiamas novatoriškas ugdymui priemones.
Nors projektas ir baigėsi, tačiau tikim, kad partnerystė ir bičiulystė tikrai ne😊. Džiaugiamės turėta galimybe ne tik susipažinti su kolegomis iš kitų šalių, bet ir patobulinti bendrąsias, bei dalykines kompetencijas, pažinti kolegų švietimo sistemas, jos ypatumus, palyginti jų panašumus ir skirtumus.
Visą šią savaitę (balandžio 24-28 d.) mokytojų komanda iš Islandijos ir Estijos dalyvavo darbo stebėjimo vizite, kuris įvyko Prezidento Valdo Adamkaus gimnazijoje. Mokytojai stebėjo skirtingų dalykų pamokas, renginius ir kitas veiklas, vertino supančias aplinkas, mokymo metodus ir būdus taikomus fizinio aktyvumo ugdymui, sveikos gyvensenos bei mitybos puoselėjimui, emocinės savijautos gerinimui, taip pat mokinių santykio su aplinka tobulinimui.
Antrąją darbo stebėjimo vizito dieną svečiai iš Islandijos ir Estijos turėjo unikalią galimybę sudalyvauti tarptautiniame, kasmetiniame renginyje „EKO idėjos Lietuvai 2023“ (praktinėje-patyriminėje konferencijoje). Atidarymo ceremonijos metu mokytojai klausėsi ekspertų pranešimų apie sveiką ir tvarų maistą, ekologinį švietimą Lietuvoje. Vėliau dalyviai turėjo galimybę dalyvauti įvairiose EKO dirbtuvėse (kaip pasigaminti ekologišką rankų kremą, natūralius prieskonius), įsigyti augalų mugėje, sudalyvauti pranešimų sekcijoje, kurioje buvo skaitomi pranešimai įvairiomis tvarumo plėtros, tvarumo, darnaus vystymosi švietimo temomis.
Darbo stebėjimo vizito metu vyko susitikimai ir diskusijos su Prezidento Valdo Adamkaus gimnazijos direktore ir dirbančiais joje pedagogais. Susitikimo metu buvo pristatyta Lietuvos švietimo sistema, vyko diskusijos apie tai, su kokiomis švietimo problemomis susiduria mokytojai Lietuvoje, Islandijoje bei Estijoje. Taip pat mokytojai aktyviai diskutavo, dalinosi patirtimi apie panašumus ir skirtumus kiekvieno iš jų ugdymo įstaigoje, kylančius iššūkius ir sunkumus. Praktinių veiklų integravimo į ugdymo procesą patirties kolegos įgijo stebėdami mūsų praktinę veiklą, dalyvaudami pamokose, kitose formaliojo ir neformalaus ugdymo įvairiose veiklose. Džiaugiamės turėdami galimybę pasidalinti savo gerąja patirtimi ir tikimės aktyvaus bendravimo ir bendradarbiavimo tolimesnėje ateityje.
NORDPLUS JUNIOR PROJEKTO „SUSTAINABLE COMMUNITY FOR SUSTAINABLE SCHOOLS“ ( SC4SS) PIRMASIS PROJEKTO PARTNERIŲ SUSITIKIMAS TALINE
10/10/2022-14/10/2022
Spalio 10-14 d. įvyko pirmasis Nordplus Junior tarptautino projekto SC4SS partnerių susitikimas drauge su kolegomis iš Talino ir Selfoss miestų (Islandija). Keturios mokytojos iš Prezidento Valdo Adamkaus gimnazijos : V.Kaušienė, E. Sakavičienė V. Janušienė ir A. Uysaler turėjo galimybę ne tik susipažinti su Estijos ir Islandijos švietimo sistemomis, bet ir visą savaitę stebėti Estijos mokytojų pamokas tiek mokyklos viduje, tiek ir už jos ribų, dalyvauti grupinėse veiklose, diskusijose su kolegomis ir mokiniais.
Pirmąją projekto dieną Lasnamaja mokyklos atstovai organizavo išvyką į Pakri pelkes. Jos metu vienuoliktos klasės mokiniai kartu su mokytojais dalyvavo pamokoje nestandartinėje aplinkoje. Mokyklos direktorius mokiniams ir projekto svečiams pristatė pelkių ekosistemas, aiškino, kaip susidarė pelkės, kokie yra nuolat pelkėse vykstantys procesai, augantys augalai, kokie gyvūnai gyvena jose. Buvo įdomu išgirsti, kaip atskirti pavojingas ir saugias vietas pelkėje suteikiant asociacijas su mums visiems puikiai žinomu šviesoforu. Pamokai pasirinkta vietovė parodė, kad mokytis gamtoje galima ne tik saugiose, populiariose, dažnai lankomose vietose, kaip parkai, botanikos sodai, bet ir savo unikalumu išsiskiriančiose pelkėse.
Visą savaitę mokytojai turėjo galimybę stebėti įvairias pamokas: chemijos, estų k., matematikos, anglų k, rusų k ir kt., palyginti savo darbo metodus su kolegų iš Estijos, stebėti jų taikomus mokymo metodus, būdus, ICT taikymą pamokų metu, darbą grupėse. Taip pat mokytojai apžiūrėjo mokyklos edukacines erdves, įvairias erdves skirtas mokinių poilsiui ir kūrybinėms veikloms.
Visose stebėtose veiklose buvo integruota tvarumo tema, tad mokytojai turėjo galimybę pamatyti, kaip dirba kolegos, pasidalinti savo patirtimi ir pasisemti naujų žinių bei įkvėpimo.
Na, o paskutinę darbo stebėjimo vizito dieną, mokytojai vedė pamoką „Food waste“ mokiniams iš Estijos, bendravo su mokiniais, išklausė jų mintis apie maisto taupymo svarbą.
Džiaugiamės turėta galimybe ne tik susipažinti su kolegomis iš kitų šalių, bet ir patobulinti bendrąsias, bei dalykines kompetencijas, pažinti estų švietimo sistemą ir jos ypatumus.
Dar vienas projektas, dar viena galimybė- startuoja naujas „Nordplus“ paprogramės „Nordplus Junior“ projektas SC4SS-Sustainable Community for Sustainable schools
Mūsų gimnazijos mokytojai bei kitas dirbantis personalas turės dar vieną naują galimybę, naują iššūkį, sudalyvauti programos „Nordplus“ projekte-SC4SS (Sustainable Community for Sustainable Schools), kuris startuos ateinančių mokslo metų rugsėjo 1 d. ir tęsis metus iki 2023m. rugsėjo 1 d. Visų pirma kas tai per programa?
„Nordplus“ programa yra skirta švietimo institucijoms iš Baltijos šalių (Lietuva, Latvija, Estija), Šiaurės šalių (Danija, Islandija, Norvegija, Švedija, Suomija) ir autonominių Šiaurės šalių sričių (Grenlandija, Farerų salos ir Alandų salos). Pagrindiniai “Nordplus” programos tikslai yra švietimo ir mokslo kokybės gerinimas bei inovacijų diegimas, siekis skatinti ilgalaikį švietimo institucijų bendradarbiavimą, pasikeitimą patirtimi ir gerąja praktika bei pasiektų rezultatų sklaidą ir tvarumą. “Nordplus Junior”-programos paprogramė, skirta ikimokyklinio, pradinio, bendrojo ir profesinio mokymo institucijoms. Pagrindinis paprogramės administratorius yra Švedijos aukštojo mokslo taryba-UHR.
Galime pasidžiaugti, kad mūsų gimnazija teikė paraišką, kuri buvo patvirtinta ir mūsų gimnazijos mokytojai drauge su kolegomis iš Estijos ir Islandijos kartu dalinsis patirtimi bei dalyvaus darbo stebėjimo vizituose, lankydamiesi vieni kitų mokymo/si institucijose. Pagrindiniai projekto tikslas yra ugdyti ir tobulinti profesines mokytojų kompetencijas sužinant ir išmokstant naujų mokymo būdų/metodų/mokymo įrankių, kuriuos naudojant pamokose, keistųsi mokinių tvaraus naudojimo įgūdžiai ( tvaraus transporto, mitybos, vandens ), taip pat didėtų mokinių fizinis aktyvumas. Dar vienas ne mažiau svarbus tikslas yra didinti mokinių sąmoningumą, ekologinį raštingumą darnaus vystymosi tema, skatinti juos atsakingai vartoti, bei sveikai maitintis.
Tad belieka palinkėti visai gimnazijos švietimo bendruomenei didelės sėkmės įgyvendinant dar vieną tarptautinį projektą.